Thursday, April 10, 2008

Gaji Atau Dosa Pahala?

Sedang aku dengan beberapa sahabat melepak menghilangkan dahaga selepas latihan semalam.Datang seorang member kepada memberku.Dengan mood memberontak bahana pilihan raya yang masih membuak-buak dalam dada,dia dengan geramnya meluah kepada mamber aku ni.

"Bilal tempat kita ni dah lama dah orang dok tengok,dia mai pagi azan subuh lepas tu balik.Lama-lama adalah sorang hamba Allah ni tegur dia,siap bagi teh tarik lagi sebab nak jaga hati sebelum tanya."

Hamba Allah: Pak *&%$#,kalau saya tanya jangan marah yee,saya tak tau,cuma bertanya.Pagi-pagi dok mai
azan ni pastu Pak *&@#% balik terus ka?Awat tak semayang sekali?

Pak *&@#%: Eh,aku punya sukalah,kerajaan ambik aku jadi bilal,depa bayaq gaji aku mai azan,aku
azanlah.Aku semayang ka tak semayang ka tu aku dengan tuhan.

Hamba Allah: oooooooo kerajaan bagi gaji,tuhan tak bagi gaji,Pak *&@#$ tak semayanglah,macam tu?

Pak *&@#$: Hang jangan campoq hal aku!

Begitulah pertengkaran dua orang masjid di kawasan dekat dengan rumah aku.Agak tersentak aku dengan member-member aku dengar cerita tu. Ada jugak orang macam ni.

47 comments:

CAHAYA MATA said...

astaghfirullah al'azim...semoga Allah mengurniakan sinar hidayah buat beliau..aminn...

Hana-Ni-Mo-Nai2 said...

iman tak dapat dijual beli atau diwarisi...
sedihh sgt..

- G O R O - said...

Salam bro.

Hurm, apa yang difikirkan oleh pak itu?.

Bila lagi kompang berbunyi? best tue..

butaseni said...

cahaya mata..........
amiinn.

watashi..........
ya sedih kan?loq laq betoi bilal tu

Goro......
tak taulah goro.tapi kot dia semayang kat rumah kot,atas sebab tertentu....ntah.

kompang ni akan bunyi pada hari pekerja.

artisticklytouch said...

hmmm...kalau off day dia pi azan tak?

axim said...

hmm tu la yang jadi jika hal-hal dunia dah di campur adukkan dengan ukhrawi....sama-sama la kita beringat....

dotterHMS said...

Ya Allah.... selamatkanlah umat Islam itu.

Iman dilafaz melalui lidah. Jangan kerana lidah, kita hilang segala-gala nya..

Nauzubillah.

Mak Su said...

huhuhuhu

butaseni said...

art..........
kalau cuti dia tidoq lah tu hahaha

axim...........
ya bro...beringat

dotter.....
syabbas bettey!

mak su...........
huhuhu jugak

pandagumuk said...

gile ah.ade gak spesies mcm tu.gagah gak tu nak g azan kan.

Pegawai Khalwat said...

Dia azan subuh saja ka? Zohor, Asar, Maghrib, Isyak orang lain azan ka?

Psss...... Sora hang kalau azan mesti orang senang cam. Macho. Tak la haluih.

Puteri Cahaya said...

Mcm x percaya jer...
ada jg org mcm tu, moga allah m'beri ptunjuk pada org mcm tu...

Hasrul Halid said...

huk alohhh... biaq betui...!

pjoe said...

Mungkin itu masjid atap biru bukan atap hijau

haha

kontroversi!!

ekeke

wallahualam

amer zaman said...

ada juga eh orang camtu..

dunia ni penuh dengan kelucuan dan keanehan..

Hana-Ni-Mo-Nai2 said...

pesal lantik dia lg arr??pelik arr

orang kampung said...

laaaaa..... nak kata nama betul bendul pun ada jugak ni. sebagai bersangka baik aku andaikan dia buat part time bilal kat masjid lain sama kot.

butaseni said...

panda...........
duit punya pasal hehe

pegawai khalwat..........
dia shift pagi ja kot hehe

nak azan kena sora nyaring bukan serak.bujang manis bolehlah..indah ja orang dengaq.

puteri cahaya............
ya...hidayah!

hasrul halid....
hmmmm aku dengar orang yg boleh dipercayai cerita lah bro.

pjoe..............
hmmmm masjid tu diorang cat warna oren.meriah.hihihihi

amer zaman........
cerita ni aneh ..ya.lucu...tak.

watashi..........
entahlah,masa intervieww dia perform kot hehe

orang kampung........
part time utk azan,semayang kkena full time bro hahaha

Danisha said...

Orang macam tu pun ada ka?hmnnnn

zizie ali said...

kalau imam tak hadir, bilal kena ganti tempat imam. bilal tu mungkin tak bersedia. jalan selamat, baik blah awal-awal.

CoffeeHoliC said...

hurmm,
begitulah...

lindosh said...

mcm2 jenis manusia ade.. hurm

butaseni said...

danisha............
uih adaaaaaaaaaaaaa

zizie ali.........
ya betoll!

coffeholic.......
itulah dia

lindosh.........
hmmm itu salah satu jenis

.:HalogAmora:. said...

mcm tu punya org pon ada ka? donia donia isk..

goboklama said...

dia lupa cara nk solat kut?

m i n e r a l . . . said...

akhir zaman.....

butaseni said...

halogamora.........
ya ya donia.

goboklama...........
lupa doa qunut kot hehe

mineral............
ya betoll!!

aim-a said...

siot laa pakcik tu...mendidih gak aku bace cite hang tuh..ish ish ish..nauzubillah...

aku n dia.. said...

nasib baek org tua kn.. kalo x dh mkn penampo da.. uhukhuk

CoffeeHoliC said...

bikin malu saja
hurm..
astaghfirullahalazim.....

KAMATO said...

duit ounya pasal....semua lupa

maPieCeoFarT said...

nape leh jadi camtu....
ce kite renungkan...
isk...isk...

tuh yang tua...
yang mude mudi nih...
lagi lar teruk kut agaknya...
huhu...

akirasuri said...

manusia.. macam-macam ada..
alahai..

blackpurple @ jowopinter said...

Isk! Ada juga manusia macam itu. Semoga dia diberi petunjuk...

alan zed said...

kena bagi elaun solat kot... macam2 ada skang ni kan..?

rena said...

org sekarang.. datang hantar mak pegi masjid n lps tu balik rumah pun ada..

butaseni said...

aim-a...........
hmm memang siot.kau mendidih kami rentong terbakar hehe

aku n dia..........
ya betoll

coffeholic.......
ya malu sangat mengaku dia tu saudara.

kamato.......
padahal bukan boleh kaya pun

mapieceofart...........
yang muda ni toksah ceritalah hehe

akirasuri............
hmmm macam astro kan?

jowopinter...........
macam mana tu bro,kena panah kilat?

alan zed...........
hahahahahaha mungkin dia nak tu kot haha

rena.............
uih,ada?
ni cerita lain pulak ni.hehe

Nunn said...

tu la bro orang cam ni kerja kerana fulus bukan nya buat sesuatu kerana ALLAH....umat akhir zaman ...

butaseni said...

betul tu.

CoffeeHoliC said...

teruklah...
aku benci dunia begini

butaseni said...

ish relax relax

CoffeeHoliC said...

duit pula jadi ukuran
yang sedih dia bilal
orang kita!

butaseni said...

coffeholic.....
hmmm sedih sedih

CoffeeHoliC said...

abg saya ada di bradford UK.
entah apa pula ceritanya imam2 dan bilal di sana.
mudah2an segala2 selamat.
merindukan abg...

butaseni said...

coffeeholic...........
orang islam diUK dan US lebih islam daripada orang islam yg mewarisi islam dimalaysia.serius!

CoffeeHoliC said...

akudisin1sebab tu aku mahu ke sana!
doakan!

faisol said...

terima kasih sharing info/ilmunya...
saya membuat tulisan tentang "Mengapa Pahala Tidak Berbentuk Harta Saja, Ya?"
silakan berkunjung ke:

http://achmadfaisol.blogspot.com/2008/08/mengapa-pahala-tidak-berbentuk-harta.html

salam,
achmad faisol
http://achmadfaisol.blogspot.com/