Monday, May 14, 2007

Artis China Pulang Hampa...

Baru-baru ini,bertempat di kolej aku berlangsunglah sebuah pameran seni tembikar dari Jingdezhen,China.Beberapa artis yang agak dikenali di negara itu hadir dan mempamerkan hasil kerja unik dan halus mereka.

Artis-artis ini kebanyakkannya berasal dari daerah Jingdezhen yang memang sudah dikenali dengan penghasilan tembikar yang bermutu tinggi dan berkualiti. Sungguh indah dan menarik sekali seni yang dibawa ini sebab amat jarang sekali kita dapat lihat tembikar yang dilukis lanskap cina dan juga lukisan figura cina.

Amat memeranjatkan juga harga yang tertera di kad harga itu yang sungguh murah(bagi mengumpul seni) sekitar RM 800- RM 2500 lebih-lebih lagi artis dan tembikar-tembikar ini diterbangkan khas dari China.

Yang membuatkan aku rasa terkilan adalah kedegilan artis-artis ini untuk membenarkan orang yang bukan dikalangan pengumpul-pengumpul seni,golongan atasan ' cha ya nun alif' ,pelancong,dan artis-artis cha ya nun alif untuk melawat pameran mereka.Dan pihak penganjur pun tidak sedikit pun membangkang.

Sayang, para pelajar jurusan seni halus tidak dikhabarkan langsung tentang pameran ini.Ini sedikit sebanyak dapat membantu mereka mendapat ilham untuk tugasan-tugasan universiti kerana bagi aku pengalaman juga penting bagi pelajar selain dari memerah otak di khutub kannah (perpustakaan)semata-mata.

Maka kesudahannya,selepas tamat pameran ini, jumlah keseluruhan tembikar yang terjual cuma tiga biji sahaja sesudah kematian ramai kutu-kutu di atas kepala mereka kerana kolej aku yang agak terceruk,tidak ramai yang hadir.Kalau bukan kerana ketamakan mereka sudah pasti seni tembikar kebanggaan derah mereka ini sudah dapat membuka mata bangsa-bangsa yang lain termasuk Melayu.

Jadi si artis-artis bongkak ini pulang hampa...........

23 comments:

tegezoot said...

aku cadangkan lain kali diaorang matematik dulu sebelum pendidikan seni.

jinggo said...

tapi kalau bekas ni bagikat ramong kan... eh silap.. abg tergezoot....
dia buat simpan hantu yang dia tangkap..................
ok gak tu..........
dia kan bapak silat dan suka tangkap hantu..............

butaseni said...

kepada ramong..
no komen

butaseni said...

kepada jinggo..
lu lari dari topik lah
itu crita semalam

jinggo said...

lebih baik dari refomasi.....
lagi tentang lagi lawan..........

tegezoot said...

:)

org yg sabar org yg kuat:)

butaseni said...

ya aku tau tegezoot kaulah sangsegala:P

tegezoot said...

:)

sabar:)

jinggo said...

hahahhahahaha........
hihihihihihihi..........
huihuhuhuhuh..........
eeermmmmm..........b---h

butaseni said...

habis jahanam ruang komen aku..
bukan nak komen pasai tembikar..jadi yahoo masenger lak

tegezoot said...

semua lalat jinggo punya pasal la ni!

jinggo said...

lalat.........?
hahahahahahahahha

NezJoe said...

Malaysia..sudah lumrah begitu kot. Orang yang tak sepatutnya dapat info dapat. Orang yang sepatutnya dapat yang itu tak dapat. Rasa macam nak terjun ke kutub utara pula!
hehhe

-saya suka melihat komen-komen dalam blog ini. Ceria semuanya!

crunchyahcock said...

kalu dah bongkak.... padan muka la lalalalalalalalalala....... :)
nezjoe... kalu dah suka dtg, dtg la tiap-tiap hari...

crunchyahcock said...

nak tau Y aku still solo??
baca blog aku!!!

butaseni said...

kepada nazjoe..
diaorang ni memang mantell skit..
padahal hari-hari jumpa

butaseni said...

kepada crunchycock..
memang patut org datang hari-hari...
ah!walau apa pun alasan mu,kau tetap spunchbox teluk bahang

butaseni said...

nak tahu tak semua...
kalau dah jenis pengotor ni memang tak boleh buat ape.
diaorang ni dahlah jenis calit...tak reti flush lak tu..
lepas keluar toilet buat muke macam takde pape lak..
potong mood aku.
agaknye macam tu lah keadaan kat tempat diorang...eeeeeeeee jijik

Pegawai Khalwat said...

Biarkan....

Biarkan Luncai terjun dengan labu-labunya.

butaseni said...

kepada pegawai khalwat..
memang boleh biarkan tapi GEREEMM!

artisticklytouch said...

patutlah banyak komen, bersembang rupanya...PK..dia telah bertemu cara mudah untuk menang blogger award ha ha

jinggo said...

lebih baik dari sembang macam tu dari kata kat belakang tapi depan baik......
bila kata.........
tapi takleh buktikan yang diri tu.baik.............
kata kat org tapi bila......
org yang dikata tu dapat terhegeh hegeh muka takmalu nak jugak.....
tak sedaq diri...........
wahai ramong kamu memang hebat.....
kamu lah pelakon lelaki terbaik...

crunchyahcock said...

jinggo,
pedihhhhh tuuuuuuuu.. ;)

butaseni,
spongebob lah!!! tapi aku tetap crunchyahcock.

nezjoe,
welkam tu de klab.