Wednesday, May 9, 2007

Adakah Teater itu 'Realism' Semata-mata; Ism yang Berlainan itu Karut?

Terkelu sejenak lidah dan akalku mendengar rintihan para rakan seperjuanganku apabila hasil karya serta gubahan fikiran mereka diselar dan dilabel sebagai 'tahyol dalam teater'.
Seperti yang si celik-si celik seni sekalian fahami,terdapat pelbagai aliran atau 'ism' di dalam seni teater.Tidak semestinya semua aliran menuntut supaya para pelakonnya bergerak serta bertutur seperti di dalam kehidupan yang sebenar yakni realism,ia boleh juga diterbalikkan pergerakannya,disongsangkan pertuturannya dan dilebih-lebihkan sifatnya.Bak kata seorang pendeta teater negara kita (Ahmad Yatim) 'besarkan,rempangkan pergerakan anda'.
Jadi amat tidak adil sekali jika seseorang penggiat teater apatah lagi yang sudah berzaman bergelumang di arena ini menetapkan fatwa bahawa 'tiada yang benar sesebuah ism itu melainkan realism'.Amat penting sekali individu itu menghormati karya rakan seperjuangan mahupun berlainan fahaman,ideology serta ism jika inginkan pendapat,pendekatan ataupun dirinya sendiri dihormati .
Dengan ini mutu persembahan teater di negeri ini akan dapat dilonjakkan lagi ke tahap yang lebih tinggi.Tidak wajar Melayu berpecah belah hanya disebabkan teori teater yang berbeza.
Persatuan-persatuan ini tidaklah sebesar mana jika dibandingkan dengan Persatuan Lanca Pulau Kendi.

10 comments:

jinggo said...
This comment has been removed by the author.
Pegawai Khalwat said...

Hang dok kata kat sapa ni?

butaseni said...

kepada jinggo...
entry aku ni tak ada kena mengena dengan yang hidup atau mati...cuma peringatan.
bodo,tu direct sangat tu!!
kpd pegawai khalwat...
diam-diam sajalah

jinggo said...

eeeerrrmmmmmmmmmm..................

tegezoot said...

bukan NGO kecil2 je yg sain mati dengan realisme ni, yg dikatakan pro dan punya nama besar dalam malaysia tanahair kita ni pun apa kurangnya. bayangkan golongan2 macam ni dipilih jadi juri bagi menilai tahap prestasi pergerakan teater seluruh negara. bayangkan...

crunchyahcock said...

isk..isk...isk

jinggo said...

heerrmmmmmm.........
itu lah nasib.............
apa nak buat kalau golongan in iyang dipilih............
kurang la meriah teater melayu........
ada pulak diantara mereka yang beranggapan semua salah....
hanya dia saja yang betul.........
sebap mereka hanya menilai dari satu sudut saja..........
dan pemikiran mereka tidak terbukak ke sudut yang lain...(memang tak terbukak atau sengaja hanya allah yang tahu)..............

butaseni said...

kepada tergezoot..
sudah lama kubayangkan kemungkinan itu,lebih-lebih lagi sesudah terkena batang hidung kita sendiri.
satu sentiment yang cukup JIJIK
KEPADA JINGGO
trima kaseh kerna memadam statement maut anda.......

crunchyahcock said...

erm... apa yg kita bincangkan tadi?

butaseni said...

kepada crunchy cock..
isu yang dibincangkan tadi berkaitan dgn teater realism,bukan modyfied kreta huhuhu